I Kronoberg arbetar AV-Media, pilotskolor och Linnéuniversitetet med att utarbeta nya arbetssätt, som bygger på Lgr11, för att använda Algodoo i undervisningen. Erfarenheterna redovisades den 15 maj på den nationella konferensen Framtidens lärande.
Arbetet i Kronobergs län började för 1 1/2 år sedan med att AV-Media köpte en länslicens som gav alla skolor tillgång till Algodoo.
– Vi tittade på kursplanerna och hade informationsträffar med länets lärare. Hjälpguiderna har varit jättebra för att komma igång. Vi har även skapat en blogg om Algodoo och använt våra nätverk för länets IT-pedagoger för att sprida information, säger Tina Sundberg, IT-pedagog hos AV-Media.
Programmet har presenterats som ett komplement till verkliga simuleringar i fysik, matematik och teknik. Under förra sommaren anställdes två elever i åk 8 för att skapa scener som kan användas av länets lärare. På lektionerna kan man bland annat:
- Låta eleverna arbeta fritt med guiderna för att upptäcka programmet
- Skapa fritt
- Eleverna kan spara scener och redovisa för varandra
- Använd lektionerna i Algodoo
– Prova och låt det bli lite kaos och lär dig tillsammans med eleverna! Vissa kommer ändå fort att lära sig mer än läraren eftersom de har så stor datorvana, säger Tina.
Eleverna vågar testa sig fram
Länets pilotskolor delade också med sig av sina erfarenheter.
– Jag lärde först de äldre eleverna så att de kunde hjälpa till och visa de yngre barnen, säger Malin Hewer ma/no-lärare på F-6-skolan Björkskolan, Lessebo kommun. När jag började var jag absolut inte expert. Barnen vågar testa sig fram. De hjälpte också varann. Efter tre- fyra lektioner gav jag dem uppgifter, ex. en stabil konstruktion i olika material och en båt som skulle flyta.
– Jag har använt verktyget i sjuan, bland annat på elevens val. Jag har använt programmet mest i teknik och mekanik. Jag har bestämt vad som ska hända och vilka mekanismer som eleverna ska använda, säger Rebecka Edh, ma/no-lärare högstadieskolan Teleborg Centrum, Växjö.
Mycket på gång just nu
Linnéuniversitet har funnits med som bollplank och stöd under arbetet.
– Det händer mycket just nu, bland annat satsar Växjö kommun på fortbildning i naturkunskap och teknik för förskollärare, säger Katrin Lindwall, universitetsadjunkt i medieteknik, Linnéuniversitetet Växjö.
Tillsammans med statsningen på Algodoo och länets länslicens kan det öka intresset för naturvetenskap, matematik och teknik bland barn och unga.