Algodoo på Elevens val

Teleborg centrum skolan har ändrat elevens val konceptet i år: i stället för varje vecka så har vi elevens val 4 gånger/år, 4 x 3 dagar. Lärarna ”skräddarsyr” kurser med utgång ifrån kursplanen men även lärarnas intresse. Eleverna får välja det de är mest intresserade av.

Under v 47 hade vi höstterminens andra elevens val period och då fanns Algodoo med som alternativ.
Intresset var stort men antal platser var begränsade, så endast 15 ”lyckligt lottade” elever fick chansen att fördjupa sina kunskaper i detta program.

Under den första halvtimmen fick dem bekanta sig med programmet och utforska vad som finns (raketer, magneter, kollision, styrning med tangentbordet, osv). En del utav eleverna har jobbat med den äldre versionen av Algodoo på mellanstadiet men mycket har hänt sen dess…
.

Efter uppvärmningen fick eleverna i uppgift att, med någon mekanism, flytta en boll från ett ställe till ett annat.
I den nya kursplanen för teknik står det nämligen om ”rörliga delar och samverkan”, ”identifiering av behov, undersökning, förslag, utprovning”, ”mekanismer”, ” styrning, överföring av kraft, rörelse”, ”komponenter, delsystem som samverkar i ett större system”, osv. Alla dessa mål passar ihop på ett eller annat sätt med den här uppgiften.
De första lösningarna på uppgiften var att eleverna kopplade ihop dessa 2 ställen på något sätt så bollen kunde rulla mellan dessa:

Någon kom på att man kan använda fjäder (skjuta iväg bollen)….

Sen kom den lösningarna med kugghjul och hjul som drivs av en motor:
      

Efter ngn timme har eleverna lärt sig att tillverka ”magneter” (genom att öka massan för en sak och på så sätt uppnå hög gravitation):

Ytterligare en ”mer komplicerad lösning” var att tillverka en arm som kunde gripa tag i bollen som man styr med tangentbordet.
 

Dag 2 fick eleverna bygga vad de ville och då blev det massor med olika saker där ”magneter” ingår, raketer samt ”stryrning med tangentbordet”.
Tyvärr glömde vi att fotografera dag 2 🙂

Sista dagens examinationsuppgift var att bygga en ”evighetsmaskin” som går runt på något sätt (hänvisar till ovanstående teknikmål). ”Vinnarbidraget” kom från en tjej:

Utvärderingen, som eleverna gjorde sista dagen, visade att Algodoo var väldigt populärt bland eleverna, de tyckte att de lärde sig rätt mycket nytt och ville gärna fortsätta jobba med programmet.

Utmaningen som pedagog är att ”översätta” elevernas skapelser till fysik/teknik och ställa de här vetenskapliga frågorna: ”Ja, men varför rör sig hjulet åt det hållet?” eller ”Varför uppför sig tunga saker som magneter”? eller ”Varför behövs mindre kraft här än där?”…
Irriterande – tycker säkert eleverna ibland, för man avbryter dem ”mitt i arbetet” – men nödvändigt om man vill att de ska få en djupare förståelse…Och det vill man ju…

 

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *