Rebecka Edh arbetar på en högstadieskola i Växjö och är även en av AV-Media Kronobergs piloter när det gäller Algodoo. Här kommer hennes beskrivning av en förmiddag med Algodoo.
-Jag är en högstadielärare i ämnena ma/fy/tk och jag är även deltidsanställd för att jobba med Algodoo.
Jag började ”leka” med Algodoo för ca 3 veckor sedan och har lyckats tillverka några scener som var i alla fall så pass ok att jag ”vågade” visa dem för mina klasser (långt ifrån de här Algodoo scenerna på youtube – men ok för en visning eller två :-).
Några utav eleverna anmälde sina intressen direkt efter den lektionen, att de ville ha länken till programmet. Efter ytterligare någon vecka kände jag att hela klassen borde testa programmet, så jag bokade en
datasal på AV-Media (då uppbyggnaden av vår datasal på skolan är
försenad).Eleverna satte igång direkt, och när jag efter några minuter
skulle köra en snabbgenomgång av programmet, så hade jag nästan inga
”lyssnare”…de satt redan fullt sysselsatta med att bygga olika saker. När jag en timme senare erbjöd dem rast, så ville nästan ingen gå iväg, de satt kvar och jobbade på…(tänk om detta hade hänt på matten någon gång, eller fysiken…J att de vill jobba in rasten…)
Sen gick inte allt problemfritt, men det är ju så när man precis börjar lära sig ett nytt program. Jag, med min 3 veckors erfarenhet av Algodoo, kunde i alla fall lösa nästan alla problem som dök upp. Motsatsen till problem är väl att ”man lyckas” och det gjorde några utav eleverna som lyckades skapa tämligen avancerade scener redan efter en timme. Jag var imponerad…(Mvg i betyg? – passade de på att fråga…J)
Avslutningsvis: så här svarade eleverna när jag frågade vad
de tyckte om programmet:
-Det är faktiskt kul, men man vet inte riktigt vad man kan göra med programmet, man måste lära sig mer…
-Helt ok…
-Kul…
-Funkat hittills i alla fall…
-Bra…
-Jag tycker det är kul…Fortsättning kommer…